Dovella, a jugar!!!!!!!!

“Sometimes you win, always you learn”

El primer trimestre del curs 2019-2020 han passat un munt de coses emocionants a l’Escola Dovella.

Una d’elles és l’empenta amb què hem arrencat plegats escola i AFA el projecte dels jocs, de la mà de l’associació Lu2 i l’especialista Xavi Moratonas, que ha format mestres i famílies.

Us fem un resum de la xerrada de famílies, per a que us familiaritzeu amb l’enfocament pedagògic i descobriu tots els jocs que s’hi van treballar.

Al final de l’entrada, a més, les mestres comparteixen els aprenentatges durant la seva formació i l’esporga!

Entomem la resta del curs amb moltes ganes!!!!!

A jugaaaaaaaaar!!!!!!

 

XERRADA AMB FAMÍLIES: TOTS A TAULA… A JUGAR!

Reflexió inicial:

Existeixen molts tipus de jocs, molt diversos, però en el fons el més important no és el joc, sinó com el jugues.

Exemple d’un joc de cartes “diferent”:
The Mind > https://lu2.cat/shop/the-mind/

Es tracta d’un joc col·laboratiu a on guanyen o perden tots, no existeix un únic guanyador/a té diverses variants de joc, però en definitiva és un joc que es basa en els diferents aspectes del TEMPS (unitat de mesura) ajuda a mesurar-lo, quantificar-lo i a la vegada serveix per aprendre a gestionar la impulsivitat, la velocitat de reacció i d’altres aspectes d’acció-reacció.

 

Jocs de taula & Jocs virtuals

El joc de taula serveix per fer un aprenentatge i ajuda a buscar un equilibri entre el real i  el virtual (consoles, PC, mòbils, etc…) Però si alguna cosa tenen diferenciadora respecte a les pantalles, és que aquestes donen una percepció més visual de l’entreteniment, però el joc de taula dona una percepció més sensorial: tacte, visual, etc…, que fins a data d’avui el joc virtual no ha aconseguit reproduir.

 

Jocs de taula i la comprensió lectora


El joc de taula ajuda també a llegir i comprendre els textos. Llegir unes instruccions permet entendre el joc, poder jugar-lo i poder explicar als altres. Estableix una comunicació i serveix per desenvolupar les capacitats de comprensió lectora, socialització, etc..; per això sempre és recomanable que els propis infants llegeixin ells les instruccions i no que ho faci sempre un adult.

 

Jocs de taula i aprenentatge per prova i error

Una consideració important a l’hora de jugar amb els nens (o adults) és mirar de potenciar l’autonomia de cada persona, deixar q s’equivoquin, deixar que decideixin per ells mateixos, perquè prenent decisions s’acaba aprenent dels errors.

I això ajuda a aprendre i a la llarga a poder aplicar-ho a la vida real.

En definitiva, un s’ha d’equivocar per aprendre.

Si et deixes guanyar, te varis significats: o bé potser el joc no és per la seva edat i davant la dificultat i la por a la frustració per les derrotes continuades, es tendeix a actuar d’aquesta manera i això és un error, millor canviar de joc a un més adaptat a les capacitats de cada infant, que no deixar-los guanyar sistemàticament, perquè això condueix a un aprenentatge erroni, i pot portar a la confusió que el joc s’ha de jugar per guanyar sempre; o que sempre han de sortir guanyadors, i correm el risc de que l’infant es pugui quedar amb aquesta idea errònia.

El nen/a ha de ser coneixedor d’aquesta percepció del risc, que a vegades es pot guanyar però d’altres també es pot perdre.

 

Jocs & trampes

Es debat sobre si és lícit o no fer trampes, hi ha opinions de tot tipus, però la conclusió és que si existeixen unes regles de joc, serveixen per marcar uns límits, per delimitar una sèrie de reptes i que s’han de resoldre d’una determinada manera, és d’aquesta forma que s’acabarà aprenent a resoldre el problema.

El fet de que existeixin unes normes (regles de joc) comporta haver de valorar diferents estratègies per superar el repte, un cop analitzades aquestes estratègies la dinàmica del joc et porta a seleccionar-ne una i aplicar-la al joc, si funciona haurem obtingut la victòria, però si no funciona ens porta a una reflexió sobre si havia sigut la millor opció, a repensar de nou la estratègia i tornar a aplicar-la fins aconseguir o no la victoria. Aquest exercici, només es pot realitzar si tots respectem les mateixes normes de joc. Fer trampes desvirtua tot el treball de la reflexió i la creació d’estratègies dins els límits del joc. A més pot donar a entendre que saltant-se les regles no passa res i que qualsevol opció és vàlida per obtenir la victòria final i no és el cas dels jocs de taula.

 

Jocs & comunicació

Està comprovat per estudis realitzats que al voltant d’una taula es comparteix a part de l’espai, un temps en comú amb d’altres persones, que no deixa de ser la excusa perfecta per relacionar-se a nivell cognitiu amb el teu entorn i potenciar les relacions personals, entre diferents grups d’edat, sexe, cultura, etc.

Aquest fet tant important permet fixar els objectius que es volen aconseguir i a partir d’aquí triar els jocs; cada joc es pot fer servir de formes diferents, el mateix joc.

Jugar al voltant d’una taula ens permet conèixer-nos millor i conèixer millor als altres; s’estableixen comunicacions, possibilita conèixer millor a les persones que ens envolten i faciliten la relació grupal.


Jocs & dificultat

Es recomanable que els jocs no siguin massa fàcils, que siguin un repte i que t’hagis d’esforçar una mica; perquè al contrari suposaria la pèrdua d’interès i per tant la pèrdua d’atenció de l’infant/adult que acabaria amb el final de la diversió.

També és important que en un joc tu prenguis les decisions i per això la dificultat del joc ha d’estar relacionada amb les persones que el juguen, a fi de comptes el que passa al joc ha de ser decisió teva, has de tenir la sensació de portar el control. Si pèl que sigui et deixes guanyar, llavors tu tens el control de l’altra persona i això és un error, és una senyal que la dificultat d’aquest joc no està al nivell dels jugadors, s’ha de guanyar gràcies a aplicar la millor estratègia, de la forma més ràpida i en igualtat de condicions, perquè tothom es senti motivat i existeixi aquesta sensació de tensió/diversió.

Si no tenim clara la dificultat d’un joc, hi ha una premissa bàsica, quan juguen nens de diferents edats o nens i adults, és recomanable que sigui un joc per TORNS, ja que permetrà que els nens tinguin temps a pensar (diferents velocitats d’analisi) i establir les seves estratègies.

Quan son nens o adults de la mateixa edat, llavors és recomanable els jocs de velocitat, perquè en teoria totes les capacitats estan equilibrades, i el plus de velocitat marca el dinamisme de les partides.

 
Jocs & embalatge

En una societat majoritàriament visual com la nostra, el mercat del joc sap que la curiositat és un valor a explotar , com son els jocs a dins de les capses, la vistositat de les caixes, els materials, els reclams publicitaris, tot això crea una falsa motivació, ja que no tots els jocs “atractivament visuals” son els millor jocs, la prova està amb el joc de les dames, visualment no atreu, però és un dels jocs clàssics i present a moltes cultures amb diferents variants i regles de joc i no per això deixa de ser un joc actual o recomanable. Avui en dia el gran perill és la compra compulsiva, no deixen d’aparèixer jocs al mercat, i tot i que hi ha milers ja editats, no deixen d’aparèixer, possiblement variants uns dels altres, o simplement còpies, però no per ser el darrer joc editat, ha de ser el millor, existeix el go, els escacs, les cartes, que son de tota la vida i no tenen res a envejar als més nous.

Jocs & regulació

Després d’analitzar grups de treball a partir de sessions de jocs de taula a les presons, es detecta que sigui quin sigui el joc, al final els reclusos acaben transformant el joc en una aposta, per això s’ha de tenir molt present que un JOC en sí mateix no és ni crea cap problema, el que és un veritable problema son les APOSTES i això és el que hauria d’estar regulat, regulació de les apostes, no dels jocs.

 

Jornades de jocs a l’aula amb pares i mares

La principal recomanació és consensuar amb el professorat què és el que es vol treballar en cada sessió de jocs de taula i quin ha de ser el rol dels pares/mares.

L’ideal seria que fessin una funció d’àrbitre i que poguessin portar un quadern de joc de cada sessió i cada joc per poder fer anotacions de la evolució de cada sessió.

Seria recomanable que si els infants no s’enganxen al joc, per la raó que sigui, o se’ls ha d’obligar a jugar, no insistir-hi, deixar constància dels fets i canviar a un altre tipus de joc (tot dependrà del temps, organització, disponibilitat de jocs…).

Seria recomanable al final de la sessió de joc, fer una petita reflexió grupal sobre el que han fet els infants, amb 3 o 4 apunts bàsics per comunicar-ho al professorat, sigui mitjançant anotacions o fitxes pedagògiques i que permetin fer una evolució molt breu del treball fet durant la sessió.

Seria bàsicament una funció d’observadors, no de jugadors.

Recomanable minimitzar recursos a invertir, els jocs es poden transformar i reaprofitar, tot depèn de l’ús que se’n vulguin fer. No es tracta de tenir 100 jocs, sinó tenir-ne els necessaris per cada aspecte que es vulgui desenvolupar, buscar diversitat, tant en jocs de velocitat com en jocs per torns, amb dificultats adaptades a les edats i que permetin treballar diferents percepcions i habilitats.
Com seleccionar un joc de taula / Recomanacions de jocs

El primer que ens hem de preguntar és:

Qui jugarà (franja d’edats)?

Quanta gent jugarà (número participants)?

Quin es l’objectiu final (habilitat visual, sociabilitat, estratègies, etc..)?

Un cop ens hem respost a les preguntes bàsiques hi ha tot un seguit de jocs que es centren en determinats aspectes, tot i que es poden adaptar al que vulguem.

Apunts importants:

“A l’escola s’hauria de venir jugat de casa”

“Els jocs s’haurien de tractar com a problemes a resoldre a on cada joc té una forma diferent de fer-ho”

Jocs de cartes:

PIG-10 > https://lu2.cat/shop/pig-10/

Recomanable per iniciar-se al fantàstic món del càlcul mental, en aquest cas les sumes i les restes per als més petits, al voltant de les xifres del 1 al 10.

CUCUTRAS > https://lu2.cat/shop/cucutras/ Atenció es un joc per buscar diferencies, capacitat d’atenció i retenció, però també podria servir per aprenentatge d’una llengua estrangera, utilitzant un altre llenguatge per jugar, como es tracta d’identificar les diferències entre diferents cartes d’objectes/símbols, es podria adaptar perfectament. Qualsevol joc, canviant-li l’idioma serviria per introduir l’ensenyament d’una nova llengua.

Hi ha moltíssims i diversos, però existeix un llibre que recull la gran majoria de jocs que es podrien fer amb cartes: “100 jocs de cartes”

Jocs de taula:

CLASSICS > Mal anomenats clàssics, la veritat és que tant els escacs, com el go, el othello, les dames, son jocs que mai passaran de moda, el tema és que no es recomanable centrar-se nomes en un. Va bé tenir varietat, quanta més millor, per no reduir-ho tot a una sola tipologia de joc.

DOOBLE > https://lu2.cat/shop/dobble/

Recomanat per treballar la percepció visual. vigilar dooble & dooblekids (és simplement una operació de venta, és el mateix joc, amb menys cartes però a un preu pràcticament igual, és una mostra de com d’un mateix producte es pretén diversificar per obtenir més beneficis, però no aporta cap innovació ni cap millora).

FAST FLIP > https://lu2.cat/shop/fast-flip/

Recomanat per treballar la percepció visual i la velocitat de reacció, es juga sense esforç i de forma fàcil i intuïtiva. Permet treballar el refrenar l’impulsivitat.

MONSTER BANDE > https://lu2.cat/shop/monster-bande/

Treballa les descripcions (en aquest cas de “marcianitos”, interessant per joc en equips, agilitat i refrenar impulsivitat, qui s’equivoca al triar fa perdre a l’equip.

MR.MAGIC > https://lu2.cat/shop/mr-magic/

Apilar i amagar, joc de velocitat i agilitat manual

STACKING > https://lu2.cat/shop/stacking-flash-cups/

Exemple de joc que ha esdevingut un esport, amb competicions a nivell mundial, serveix per desenvolupar la psicomotricitat, la lateralitat i l’agilitat manual i visual, així com la concentració és un joc amb una vesant física i molt recomanable per pre-adolescents, per la seva vesant de competició i records de velocitat.

MONZA > https://lu2.cat/shop/monza/

Joc de curses, recomanat per edats de 5/6 anys i es tracta de llençar una sèrie de daus de color i s’han d’endreçar daus buscant la millor combinació possible per avançar el màxim al taulell de joc.

ZICKE-ZACKE / COCORICÓ > https://lu2.cat/shop/zicke-zacke-huhnerkacke/

Es tracta d’un reversionat dels jocs tipus memory, amb la diferència que es pot saltar per sobre dels contrincants i agafar-lis la ploma als que portes al davant, fet que comporta que no és qui més plomes agafa a la resta, sinó que les acaba agafant totes, segons la estratègia de persecució pèl taulell de joc.

Aquest joc, com molts altres, es caracteritzen perquè tothom acaba i tothom comença al mateix temps és la tendència actual dels jocs de taula i és la que està funcionant millor, aquells jocs en que un jugador quedava eliminat i s’havia d’esta la resta de la partida mirant, ja tendeixen a descartar-se o modificar-se de forma que un cop hi ha un guanyador o un perdedor s’acaba el joc i es torna a iniciar una nova partida.

CHICKY PICKY > És una variant del memory però amb uns cucs de fil de llana de diferents mides i colors que estan amagats en uns forats ocults i mitjançant uns daus s’han d’anar recordant i afegint en filera fins completar una espiral, es recomanable per nens molt petits.

QUARTO> https://lu2.cat/shop/quarto/ 4 en ratlla avançat

HEAVY HUPPOS > Es tracta d’un joc a on es valora la capacitat de reconèixer diferents pesos en figures del mateix volum i forma, és un joc col·laboratiu perquè entre tots han d’aconseguir ordenar les figures de més a menys pes mitjançant la comunicació entre els membres de cada equip.

LEO> https://lu2.cat/shop/leo/

SERPENTINA > Molt recomanable per edats 4/5 anys, afavoreix el reconèixer els colors i formes senzilles i fer-los coincidir formant serps amb cap, cos i cua.

 

I LES MESTRES ENS PARLEN DE LA FORMACIÓ I L’ESPORGA!

S’han revisat els jocs de totes les aules des de la idea d’afavorir aquells que potenciïn:

El plaer per jugar.

Les estratègies que posen en funcionament.

La cooperació entre iguals.

L’autonomia dels infants.

El grau de dificultat.

El paper dels adults.

Dels resultats de l’esporga  en Xavi ens va comentar que teníem molts jocs relacionats amb el càlcul i no tant amb les estratègies matemàtiques que són necessàries per poder resoldre situacions de diversa complexitat.

Tot i que ja disposàvem de jocs prou interessants que havíem anat adquirint i que el Xavier ha valorat bé, ara amb la revisió i la nova dotació ens sentim molt més satisfetes del treball fet i podrem prioritzar aquells materials que més potencial tinguin per ser treballats a l’estona de jocs matemàtics.

Els jocs que ens ha recomanat són interessants perquè també són jocs atractius i de qualitat des del punt de vista dels disseny, les il·lustracions i les situacions que plantegen.

També permeten que es puguin compartir verbalment les decisions que es prenen. Amb la majoria dels jocs que tenim la base principal té més a veure amb raonaments cognitius de tipus numèric. Es feia feixuc haver d’anar escoltant raonaments numèrics de tots els infants. Els jocs  seleccionats permeten poder parlar de situacions molt diverses des del punt de vista narratiu i també des de diferents tipologies de raonament dels infants.

 

Deja un comentario