LABORATORIS LECTORS – EXPEDIENT PANXA PLENA: EL CAS DEL LLOP FEROTGE

comi lectora expedient panxa llop (1)El dimarts 30 d’abril, després de l’èxit del primer laboratori de lectura, El Rebost del Cau, l’escola va acollir-ne el segon: Expedient panxa plena: el cas del llop ferotge. Aquesta activitat estava dirigida a infants de 2n a 6è acompanyats per les seves famílies. Va ser, no només una aproximació a la lectura, si no un ressort del nostre instint analític i curiós i la nostra capacitat de teixir i relacionar.

Els objectius principals d’aquest laboratori eren analitzar com es tracta la figura del llop en la literatura, conèixer alguns exemples de contes il·lustrats protagonitzats per aquest animal, i apreciar mitjançant l’experiència l’enginy i creativitat d’alguns autors per aproximar-nos a les històries clàssiques.

En un primer contacte, novament la Natàlia d’Ohcontes ens va introduir al laboratori. Tots coneixem el paper del llop als contes clàssics. Si fem un breu repàs als contes que coneixem, La Caputxeta, Les set cabretes, Els tres porquets, … entendrem perquè el llop és un delinqüent tan perseguit. A aquest personatge se li imputen delictes de robatori, estafa, assassinat, violació de domicili, traïció, segrest, la llista és immensa.

El gimnàs de l’escola es va convertir en un centre de coordinació i investigació, on amb l’ajut de retrats, croquis i mapes, al mes pur estil CSI, havíem d’esbrinar el parador d’en Panxa Plena (com es coneix al delinqüent). Per descobrir-ho vam poder fullejar una vintena llarga de llibres, d’on havíem d’extreure informació relativa a ubicacions, víctimes, delictes…Estàvem motivats i implicadíssims!

Sobtadament va sonar el telèfon, ens informàven que la policia havia capturat en Panxa Plena i després de l’interrogatori ens el faria arribar, perquè necessitaven que investiguessim el contingut de la seva panxa. Un cop vam tenir el cos del criminal, ben anestesiat (eggggssss) vam anar extraient objectes de la seva panxa, i relacionant-los amb els llibres que haviem explorat prèviament. Tot just quan vam acabar la nostra investigació, ens van lliurar un sobre que contenia tot el que acabaven de declarar el llop i el nen que el va trobar, minuts abans.

Gràcies a aquestes propostes, alhora que descobrim llibres nous , ens adonem de la importància d’anar teixint relacions entre ells, sigui perquè tenen un personatge en comú, per la història que ens expliquen o per la sensació que ens han despertat. Amb aquestes activitats estem donant als infants les eines per anar construint un món a partir de la lectura. Compartim un viatge per les moltíssimes maneres de viure, veure, escriure i dibuixar la vida. Descobrim que els llibres també es poden sentir, tot depèn de l’actitud lectora i l’acompanyament.

“El record que et deixa un llibre és més important que el llibre mateix.”

Gustavo Adolfo Bécquer

Alguns enllaços parlen sobre el plaer de llegir, la descoberta, l’acompanyament i l’envigoriMENT:

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s