Aquesta és la maqueta del futur pati de la Dovella. Arribar fins aquí ha estat un llarg procés on hem participat famílies, equip de mestres i de monitors i monitores, les entitats Coeducacció i Raons Públiques, però sobretot l’alumnat de la Dovella, els dovellins i les dovellines!
Des del PIAD, el Punt d’Informació i Atenció a les Dones, ens han fet un vídeo on s’explica el projecte de transformació i co-creació del pati.
Recordem una mica més com ha anat tot plegat. Les maquetes que bona part de l’alumnat va fer l’estiu del 2014, imaginant el pati dels seus somnis va ser el punt d’inflexió. Calia donar forma a aquells somnis, repensar el pati. Una transformació d’un espai físic, on aconseguir més ombra, per exemple, però també un canvi que anés més enllà, necessitàvem un espai on passessin altres coses, un espai que també pogués ser una continuïtat del que passa a les aules. Un espai més d’aprenentatge i creixement per a tothom.
Calia un equip de treball, format per famílies, docents, monitoratge de menjador, i dues entitats que ens ajudarien a tirar endavant el projecte, Coeducacció, que aporta una visió de gènere en els processos on participa, i Raons Públiques, que gestiona processos participatius per transformar espais d’ús públic.
Coeducacció va conduir la primera fase del projecte, la de diagnosi, entre octubre i desembre de 2015. Es va observar el que està passant en les estones de pati. Es va comprovar, per exemple, que existeix un fort desequilibri en com nenes i nens ocupen l’espai del pati, a la vegada que també s’observen diferències significatives en el tipus de joc.
D’aquestes observacions i converses amb els diferents sectors, van concloure que necessitem un espai que afavoreixi la diversitat d’experiències i aprenentatges; busquem l’equilibri entre el moviment, la tranquil·litat i l’experimentació a través de la naturalesa.
Amb aquest repte al davant, comencem la 2a. fase del projecte, la de disseny, entre el febrer i el maig del 2016, conduïda per Raons Públiques. Tres sessions de treball, on famílies, mestres i monitors, valoràvem les opinions dels alumnes i les traslladàvem als diferents mapes i maquetes.
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
- Taller pati
Finalment va sorgir la maqueta final. Però aquí no acabava el procés.
Ara calia fer arribar la proposta, i explicar el procés que ens hi havia portat a la resta de comunitat educativa, especialment a les famílies. Per això el darrer dia de classes per a la tarda, vam organitzar una exposició al gimnàs, on s’explicava el procés.
Les escales estaven guarnides amb les fotos de la feina realitzada pels alumnes el 14 d’abril. Una jornada de treball de tots els cursos que va servir per plasmar a mida real les idees que teníem sobre el pati.
- Cicle Superior
- Cicle Infantil
- Cicle Inicial
- Cicle Mitjà
I tornat a la jornada amb tota la comunitat educativa, a més de l’exposició al gimnàs i les fotos a les escales, a dalt, al pati, es podia observar els canvis que es faran. Ara per ara, no podíem posar-hi una passarel·la amb casetes de fusta, ni fer les muntanyetes amb túnels, però amb diferents materials es va poder comprovar la potencialitat del nou pati.
La feina que ara ens queda per fer, no és fàcil, però sí molt engrescadora. Ara cal que el pati que volem sigui una realitat. Després de vacances continuarem, amb una gran cita, una jornada d’autoconstrucció on caldran moltes mans, les de tothom! Així que: Ara et toca a tu!