L’origen de la proposta de la renovació del pati de l’escola va sorgir com una activitat d’estiu per implicar a les famílies i als infants i poder conèixer la seva mirada i la seva reflexió sobre un espai comú de tots: el pati d’escola. Obrint així un procés participatiu on es qüestiona, participa, reflexiona i implicava a tota la comunitat educativa de la nostra escola.
El grup de Correfoc, ja des del principi de curs, es va implicar en aquest procés amb molta participació per part de tots els nens i nenes i d’una forma molt engrescadora.
El primer dia del curs, ja la Lucia va portar la primera maqueta sobre el projecte del pati. Vam fer la rotllana i la presentació de la seva maqueta . Tots els seus companys i companyes es van quedar entusiasmats fent preguntes i desprès també expressant les seves idees. El projecte realment els interessava!!
Fre: Com has fet l’aigua de la piscina?
Laia G.: Com has fet la porteria ….?
Anabel: M’ha agradat molt la idea de posar la piscina a l’espai quadrat.
Anna: A mi també.
Aitana: M’ha agradat tot.
Laia G.: M’ha agradat tot, però la piscina més.
Ruth: Tinc una idea, posar arbres.
Marcel: M’agradaria posar bancs, un termòmetre per saber el temps i a les balles posar plantes enfiladisses.
Al dia següent ja hi havia una altra maqueta, i al següent una altra. En total es van presentar unes 11 propostes en forma de maquetes, totes elles ben diferents, alguns dibuixos i el millor de tot, moltes idees significatives i aportacions interessants… i moltes converses…
Anna: Jo he posat una piscina de boles, una taula de ping-pong, una xarranca, una “colxoneta”, he tret les porteries perquè no m’agraden i en el seu lloc he posat la taula de ping-pong.
Laia G.: Podríem posar un tipus de banc acostat a la paret per esmorzar.
Marcel: Podríem posar xarxes a les porteries.
Aran: És veritat perquè sense xarxa a vegades li van les pilotes als nens.
El primer projecte del grup Correfoc havia sorgit i tots junts estaven fent aquesta mirada i reflexió sobre aquest espai comú i molt significatiu especialment per a ells.
Els nens i nenes del grup Correfoc a través de les seves maquetes, converses, dissenys i dibuixos, van expressar els desitjos del que per ells seria o hauria de ser un espai per a nens i nenes de la seva edat: un espai per jugar, un espai per compartir i aprendre, un espai per relacionar-se, imaginar i crear, un espai per divertir-se, un espai per passar-ho bé… sense importar encara les possibilitats reals pròpies de l’ espai, ni si seria possible realitzar-lo. Idees i més idees…
Fre: Ficar uns bancs i estanteria de llibres
Lucia: Un lloc d’animals en aquest tenir un cavall.
Alba: Herba pel pati.
Aleix: Un tobogan de boles.
Marcel: Un arbre i a dalt una cabana i també un parc d’atraccions al pati.
Ivan: Gronxadors de roda.
Van sortir diferents interrogants que hem anat investigant: Quina forma tenia el pati i a on posarien totes les coses que estaven proposant… Hi havia espai suficient? Hi cabien totes les coses que volien col·locar?
Davant dels nostres interrogats vàrem decidir pujar al terrat per fer un estudi de l’espai. Vam intentar mesurar-lo per fer un croquis i ens vam adonar que el pati no tenia la forma que tots havien pensat. No era un rectangle!! A partir d’aquest moment van canviar les formes de les maquetes, ja no eren rectangulars, tenien aquest apèndix… Cadascú va voler dissenyar en paper la seva proposta, ja que tenien moltes idees diferents. A partir d’aquest moment totes les maquetes i dibuixos presentades tenien ja la forma real del pati. Ens van arribar també idees i llibres sobre jocs de pati i hem estat investigant alguns jocs d’altres països.
Paral·lelament a aquest treball a les aules, una comissió formada per pares i mares de l’escola i mestres ha anat donant-li voltes també a aquest DESIG. Aquest grup també ha demanat des de l’AFA (l’Associació de Famílies de l’escola) la col·laboració de dues entitats expertes en la gestió de processos participatius i d’anàlisi que treballaran conjuntament amb l’escola Dovella durant el següent curs escolar. Aquesta comissió vol anar molt més enllà de pintar de colors bonics les parets del pati, tots som coneixedors de la importància que tenen aquests espais d’esbarjo per als infants. El que l’escola Dovella vol és escoltar els infants, interpretar què passa en aquestes estones de pati des de la mirada de la coeducació, realitzar propostes de millora reals i implicar a tota la comunitat educativa per fer REALITAT AQUEST SOMNI.